اضطراب معنا

روزنوشت های آموخته -معنای زندگی

روزنوشت های آموخته -معنای زندگی

کیمیاگران واقعی سرب را به طلا تبدیل نمی کنند بلکه آنها جهان را به کلمات تبدیل می کنند(ویلیام گاس)
------
کسی که به بیرون می‌نگرد رویاپردازی می‌کند، کسی که به درون می‌نگرد بیدار می‌شود.(یونگ)
------
در این منزلگاه تلاش می شود گوشه ای از آموخته های خویش را برای جستجو ی معنای زندگی که گاها اضطرابی در درون آدمی بوجود می آورد بنگارم.ما دائما در حال مدل کردن هستی برای آرایش جدیدی از افکار خویش برای جستجوی حقیقت ایم ولی حقیقت سیال هست و ما دائما پی آواز حقیقت میدویم اما حقیقت گریزپاست و رسیدنی درکار نیست.

اضطراب تنهایی

يكشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۵۱ ب.ظ

اروین یالوم روانشناس وجود گرا می گوید:
برای ارتباط سالم با دیگری ، باید اول با خود ارتباط برقرار کنیم. اگر ما نتوانیم با تنهایی خود روبرو شویم ، به سادگی از دیگران به عنوان سپری در برابر انزوا و تنهایی خویش خواهیم ساخت.

----

هستی آدمی فقط به او اعطا نشده ، بلکه از او مطالبه نیز شده است. او در برابرش مسئول است ؛ به عبارت دیگر ، اگر مورد سوال قرار گیرد ناگزیر است پاسخ دهد از خود چه ساخته است. آنکه از او می پرسد ، قاضی اش یعنی خویشتن خویش اوست. این وضعیت اضطرابی می آفریند که اصطلاح نسبی آن اضطراب گناه و اضطراب مطلق آن، اضطراب خودطردگری یا خودنکوهش گری ست. از انسان خواسته شده از خود چیزی بسازد که قرار است بشود و سرنوشت خویش را محقق گرداند. در عمل خوداعتراف گری اخلاقی، انسان می کوشد سرنوشتش را محقق کند و بالقوه گی هایش را به عمل در آورد .

پل تیلیش ( کتاب روان درمانی اگزیستانسیال )


احساس تنهایی برای رفاقت یا همراهی مضر نیست....
چرا که رفاقت تنها زمانی شکوفا می شود که هر یک از دو طرف فردیتش را به خاطر داشته باشد . اگر ما نتوانیم بودن با خودمان را تحمل کنیم ، چگونه می توانیم از دیگران انتظار داشته باشیم که این کار را برای ما انجام دهند. در واقع ، ظرفیت بودن با خودمان همان گونه که هستیم ( محدود ، دارای عیب و نقص و عمیقا دچار اشکال ) نه تنها " علاجی" برای احساس تنهایی ما خواهد بود ، بلکه موهبتی پنهان برای دیگران است.
جیمز هالیس _ یافتن معنا در نیمه دوم عمر :rose::rose:


نیم نگاهی به روابطمان گویای این نکته است که آیا روابطمان بر حسب نیازهایمان است یا خیر؟ و اینکه تا چه اندازه برای حفظ آن (روابطمان) هویت، سرزندگی، آرامش، احترام و از همه مهمتر خود وجودمان را فنا می کنیم.
زمانی میتوان یک رابطه سالم و درست را در آغوش کشید که در ابتدا خود را شناخته و به استقلال، احترام، و دوست داشتن خود دست یابیم .
در این شرایط است که می توانیم بهترین روابط و لذت بخش ترین لحظات را برای خودمان رقم بزنیم چون فقط بدلیل رفع نیاز وارد رابطه نشده ایم. و البته ناگفته نماند که در این روابط نیازهایمان نیز به بهترین شکل برطرف خواهد شد.

هیچکس قطعه گمشده کسی نیست به جای اینکه بنشینی و منتظر باشی تا کسی پیدا شود و تو را کامل کند باید خودت تلاش کنی تا کامل شوی.

کتاب قطعه گمشده -سیلور استاین
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۱۹
محمد نصیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی